Novi električni viličar Linde E30 s krmiljenjem Linde Steer Control na terenskem preizkusu

»Povsem nova izkušnja vožnje«
Novi električni viličar E30 s krmiljenjem Linde Steer Control podjetja Linde Material Handling na terenskem preizkusu pri WDI Hamm.

V podjetju Westfälischen Drahtindustrie iz Hamma se iz dneva v dan prevažajo ogromne količine materiala. Doslej se je proizvajalec žice zanašal na običajne viličarje z zmogljivimi motorji z notranjim zgorevanjem. Podjetje je z viličarjem E30 Linde prvič uporabilo električni viličar z revolucionarnim krmilnim sistemom, ki nima več običajnega volana. In navdušenje je veliko.

Trdo delo je vsakdan za viličarje v podjetju Westfälischen Drahtindustrie. Vsak dan v glavno tovarno v Hammu v Severnem Porenju-Vestfaliji prispe od 40 do 50 tovornjakov, naloženih z neštetimi žičnimi koluti, težkimi do tri tone. Vsi so hitro raztovorjeni, blago pa po obsežnem območju prepelje za nadaljnjo obdelavo: v skladišče, v lastni obrat za luženje ali do enega od številnih strojev za vlečenje žice v proizvodnih halah.

Samo novi obrat za površinsko premazovanje v Hammu lahko vsako leto obdela do 550.000 ton jekla. Podjetje Westfälische Drahtindustrie, na kratko WDI, je eden največjih proizvajalcev žice v Evropi s približno 1300 zaposlenimi na 15 lokacijah. Najkasneje tukaj postane jasno, da je žica nepogrešljiv del našega vsakdana.

»Naše žice se uporabljajo v vseh vrstah izdelkov,« pojasnjuje Dirk Vormann, ki je že več kot 20 let vodja prodaje na lokaciji v Hammu. »Iz njih se izdelujejo zobni aparati za majhne otroke, police za hladilnike, vijaki za verige za kolesa in majhni upognjeni deli v varnostni zračni blazini. V bistvu žica drži svet skupaj.«

Vodja prodaje pri WDI Dirk Vormann
Pri podjetju WDI želimo zmanjšati naše emisije CO2, hkrati pa imamo do naših viličarjev, ki so v uporabi 24 ur na dan, visoke zahteve.

Vodja prodaje pri WDI Dirk Vormann

Da bi svet oskrbeli z žico, je treba v Hammu vsak dan pretovoriti ogromne količine materiala od točke A do točke B. To delo opravlja vozni park okoli 40 viličarjev, večinoma iz podjetja Linde Material Handling. Od kompaktnega hitrostnega prvaka za manjše transportne naloge do masivnega težjega viličarja z nosilnim trnom: vsi morajo imeti dovolj moči, vzdržljivosti in robustnosti, da zagotovijo največjo zmogljivost v zahtevnih pogojih. Ne glede na to, kako različni so vsi ti viličarji, imajo vedno nekaj skupnega: pod motornim pokrovom brni močan motor z notranjim zgorevanjem. Vsaj do sedaj je bilo tako.

Močan, okreten, podnebno nevtralen

Po podjetju WDI je pred kratkim pričel švigati nov tip viličarja – hiter, okreten, tih in opremljen s povsem novo vrsto krmiljenja, ki ne potrebuje običajnega volana. Električni viličar E30 je prototip nove serije čelnih viličarjev Linde, ki v Hammu pravkar zaključuje terenski preizkus. Ta nova generacija viličarjev vključuje poleg električnih modelov E20–E35 še električne viličarje X20–X35 ter dizelske in plinske viličarje H20–H35 in H35–H50.

Več o novi generaciji čelnih viličarjev Linde
Videoposnetek o uporabi viličarja E30 pri podjetju WDI v Hammu

Vsi štirje modeli temeljijo na univerzalni platformi serije, ki je lahko opremljena z motorjem z notranjim zgorevanjem ali električnim motorjem. Uporabniki lahko tako izbirajo med različnimi vrstami pogonov, ne da bi pri tem žrtvovali zmogljivost. Dejstvo, ki Dirka Vormanna še posebej veseli: »Pri podjetju WDI želimo zmanjšati naše emisije CO2, da bi proizvajali čim bolj podnebno nevtralno, hkrati pa imamo do naših viličarjev, ki so v uporabi 24 ur na dan, visoke zahteve.«

E-različica nove generacije viličarjev je bila posebej optimizirana za uporabo v zaprtih prostorih. V ta namen so v modelih E20–E35 prvič uporabljeni sinhronski reluktančni motorji, ki bistveno povečajo energijsko učinkovitost in s tem opazno izboljšajo zmogljivost. Zaradi kombinirane krmilne osi v povezavi z dvomotornim sprednjim pogonom so novi E-modeli še posebej primerni za ozka območja in ozke hodnike.

Poslovodja pri WDI Jörg Leuschner
Zaradi okretnosti novega viličarja lahko kljub ozkim hodnikom blago pozicioniramo na točno določeno mesto.

Poslovodja pri WDI Jörg Leuschner

»E30 nam omogoča obdelavo velikih količin materiala tudi v ozkih prostorih,« pravi Jörg Leuschner, ki je kot poslovodja odgovoren za proizvodnjo na lokaciji Hamm. »Vlečena žica je običajno nameščena na stojalih ali pa jo je treba prevažati v kolutih na paletah. Ena glavnih nalog E30 je oskrba naših vlečnih strojev z žico. To ni vedno enostavno, saj so stroji pogosto nameščeni drug ob drugem. Zaradi okretnosti novega viličarja lahko blago vseeno pozicioniramo na točno določeno mesto.«

Čisti užitek v vožnji

Özkan Erdogan je eden od šestih voznikov v podjetju WDI, ki so že preizkusili novi viličar E30. Erdogan je v svojih šestih letih kot voznik viličarja vozil že skoraj vse modele viličarjev, ki jih ponuja serija. Po samo petih dneh v novem električnem viličarju Linde je bil jasen: »Nočem več voziti ničesar drugega.«

Erdogan in drugi vozniki so še posebej navdušeni nad inovativnim konceptom krmiljenja Linde Steer Control. Zaradi tega krmiljenja v viličarju E30 podjetja WDI ni več običajnega volana. Namesto tega voznik krmili z električnim mini volanom, ki je vgrajen neposredno v levi naslon za roke viličarja. »To je popolnoma nova vozniška izkušnja,« pojasnjuje Erdogan. »Veliko bolj ste zbrani, ker je krmiljenje zelo natančno.«

Vendar pa to niso edine prednosti krmiljenja Linde Steer Control. Odsotnost volanskega droga zmanjša potrebno obračanje volana, zato je upravljanje viličarja bistveno bolj intuitivno. Hkrati inovativna oblika zmanjšuje fizično obremenitev voznika. »Vedno ohranjaš isto držo,« pojasnjuje Erdogan. »Pri običajnem volanu morate pogosto menjati položaj sedenja. To po službi opazite v ramah. A to pri mini volanu ni več težava, saj premikate samo prste, preostanek roke pa udobno leži na naslonjalu. To je res super.«

Vendar krmiljenje Linde ni edini razlog, da se Erdogan navdušuje nad viličarjem E30: »Ta novi je zelo tih in kompakten. Z lahkoto dosežete vsak vogal, ne da bi vam bilo treba skrbeti, da bi kaj poškodovali. Poleg tega imaš skozi številna velika okna idealen pregled nad okolico in vidiš vse, kar moraš.«

Vozniki podjetja WDI so navdušeni tudi nad tem, kako udobno je delo v novem električnem viličarju. »To je čisti užitek v vožnji. Z E30 se po osmih urah še vedno počutite, kot da sploh niste delali,« pravi Erdogan. Eden od glavnih razlogov za visoko stopnjo udobja med vožnjo v novem električnem viličarju je tako imenovani elastomerni obročni ležaj. Ta loči krmilno os in šasijo, kar ščiti voznika pred udarci in tresljaji pri vožnji čez pragove, vodilne tirnice ali neravna tla.

Vožnja brez stresa z električnimi viličarji E20–E35 podjetja Linde Material Handling

Doslej so se elastomerni obročni ležaji uporabljali samo v dizelskih in plinskih viličarjih. V novi seriji viličarjev Linde so zdaj del serijske opreme tudi v električni različici. Na veliko veselje Özkana Erdogana: »Tukaj v podjetju imamo nekaj neravnih mest, kjer te običajno kar precej trese. Pri E30 ne opazite ničesar, niti ko prevažate tovor na vilicah.«

Več informacij o električnih viličarjih E20–E35

Preprosto nakladanje

Erdoganu se ne zdi priročno in uporabniku prijazno samo delo z novim E30, ampak tudi polnjenje baterije, ki je otročje lahko: »Med svojimi krajšimi odmori lahko enostavno in hitro povežem viličar s polnilno postajo. Vse poteka veliko bolj sproščeno kot pri motorju z notranjim zgorevanjem, saj vam nikoli ni treba skrbeti, da se boste pred naslednjo uporabo morali odpeljati na bencinski servis.«

Preprosto polnjenje je možno zaradi litij-ionske baterije viličarja E30. Pri vseh viličarjih nove električne serije Linde lahko stranke izbirajo med različnimi sistemi za shranjevanje energije: svinčevo-kislinska baterija, gorivna celica ali celo litij-ionska baterija.

»Vsi naši viličarji delujejo v treh izmenah, 24-urn na dan, vse dni v tednu. Zastojev praktično ni,« pojasnjuje operativni vodja Leuschner. »Litij-ionska baterija je idealna za naše potrebe, saj omogoča hitro vmesno polnjenje. Trenutno viličarja polnimo le med odmori voznikov. To je dovolj, da lahko delamo ves dan.«

Po približno štirih mesecih terenskega preizkušanja v trdnjavi motorjev z notranjim zgorevanjem WDI je jasno naslednje: E30 je prepričljivo opravil delo. »Vsi naši vozniki so popolnoma navdušeni nad novim električnim modelom in krmiljenjem Linde Steer Control. Tudi v vodstvu smo zelo zadovoljni z zmogljivostjo, nosilnostjo in prijaznostjo do okolja viličarja,« povzema vodja prodaje Vormann. »Po tej izkušnji si lahko zelo dobro predstavljamo, da bi svoj vozni park v Hammu v prihodnosti popolnoma zamenjali z električnimi viličarji.«

Električni viličar Linde E30 prevaža kolut žice v skladišču podjetja WDI.

Westfälische Drahtindustrie GmbH

Westfälische Drahtindustrie GmbH s sedežem v Hammu je največji evropski neodvisni proizvajalec kakovostne žice. Podjetje izvira iz tovarne za proizvodnjo žice, ustanovljene leta 1856, ki je trgovala kot delniška družba že leta 1872 in od leta 1890 deluje pod imenom WDI. Po združitvi v koncern od leta 1987 ponovno deluje pod imenom Westfälische Drahtindustrie GmbH.

Glavna poslovna področja WDI so proizvodnja kakovostne žice, neobdelanega jekla, gradbenega jekla in visokozmogljivih jeklenic. Na štirih drugih poslovnih področjih podjetje na več lokacijah proizvaja varilno žico, jeklo za prednapenjanje in razvodne kable. Na lokaciji v Gandersheimu izdelujejo mreže številnih dimenzij in izvedb. Najpomembnejši trgi za žične izdelke podjetja WDI so žice in svetlo jeklo za strojništvo, žice za gradbeno industrijo, žice in svetlo jeklo za avtomobilski sektor ter žice za razvodne kable v energetski industriji. Izdelki WDI se uporabljajo za do 16.000 različnih namenov po vsem svetu.

Katja Pampus je družbenica direktorica podjetja WDI. Prihaja iz vestfalske podjetniške družine in je po očetu Wernerju Pampusu druga generacija, ki vodi podjetje Westfälische Drahtindustrie GmbH.