Avtomatizacija Linde izpolnjuje najvišje zahteve na področju prilagodljivosti

Kjer je ovira, tam je tudi pot
Visokodvižni viličar Linde L-MATIC med delom pri podjetju Franz Veit GmbH.

Najbolj zanimive so enačbe z več neznankami. Eno takih je bilo mogoče najti v poglavju »Avtomatizacija« v specifikaciji zahtev strokovnjaka za papir Franz Veit. Kako je mogoče zanesljivo izvajati transportna opravila v proizvodnem in skladiščnem okolju, ki se nenehno spreminja?

Danes v supermarketu, jutri na otrokovem rojstnem dnevu, pojutrišnjem na prodajnem mestu loterije in v soboto na nogometnem stadionu? Ko v roki držite izdelek podjetja Franz Veit, dobesedno držite ta izdelek. Nekaj pa je jasno: glede na vse blagajniške račune, potrdila o vračilu steklenic in plastenk, aerosole pisanih trakov, zvitke loterijskih srečk in tako naprej, ki jih proizvaja vodilni evropski proizvajalec, je skoraj vsakdo kdaj prišel v stik z njimi. Zato je še toliko bolj presenetljivo, da se vsi ti (in še približno 4000 drugih izdelkov!) proizvajajo na istem mestu.

Ogromna proizvodnja – logistika pa ne sme zaostajati

Hirschaid v Bambergu: od leta 2006 proizvodni stroji delajo v treh izmenah skoraj brez premora od ponedeljka do petka. »Preden smo se preselili iz mesta, je bila proizvodna lokacija v središču mesta Hirschaid in je že skoraj pokala po šivih. In čeprav tu, na površini 36.000 kvadratnih metrov, prostor ne bi smel biti težava, skoraj ni neizkoriščenega kotička,« pravi izvršni direktor Christoph Ettel (na fotografiji desno), ko nas popelje na ogled kompleksa. »Če česa nimamo, je to prostor,« nadaljuje prokurist Daniel Werner (na fotografiji levo). »Kljub temu vsak dan predelamo približno 200 ton surovega papirja v najrazličnejše izdelke, ki jih nato čim hitreje odpošljemo.« Sredi vsega tega je v podjetju Franz Veit kaotična intralogistika, ki jo je podjetje predvsem zaradi dodane vrednosti želelo optimizirati oziroma vsaj delno avtomatizirati.

Če ne gre v običajnih okvirih ...

Zvitki materiala nad višino glave pred proizvodnimi stroji, natovorjene palete in škatle, do koder seže pogled, vmes pa pakirni roboti in proizvodna oprema ... To ni ravno sanjsko okolje za avtomatizirani transport. »Toda opravka smo imeli prav s tem,« poudari Daniel Werner, pri čemer govori o poti od odpreme proizvodnje do oskrbe ovijalnega stroja v drugem delu hale. »Prej so naši zaposleni pobrali končne izdelke s strojev za predelavo papirja, jih z viličarjem pripeljali do ovijalnih strojev in počakali, da so bili oviti v folijo, nato pa so nadaljevali pot,« pojasni Werner. Postopek ni bil optimalen, še zlasti za jutranjo izmeno, ki je morala najprej umakniti do 150 palet iz prejšnje izmene. »Zgolj za to je šest ljudi potrebovalo približno dve uri,« pove Werner.

... je treba razmišljati izven okvirov

Stanje: nezadovoljivo. Rešitev: zahtevna. Daniel Werner: »Naši transportni procesi se nenehno ponavljajo, vendar pa se tudi proizvodno in skladiščno okolje nenehno spreminja.« To pomeni, da mora koncept avtomatizacije biti sposoben slediti visoki ravni prilagodljivosti in »organiziranega kaosa«. Avtonomni transportni sistemi, ki potrebujejo ogledala ali vodila, so bili zato že od začetka nesprejemljivi. »Pogovarjali smo se s številnimi dobavitelji. Toda želeli smo rešitev, ki bi delovala tako kot robotski sesalniki. Stroj, ki ga postavite v prostor, se samodejno orientira in dela – tudi če občasno premaknete kakšen kos pohištva,« pojasni Daniel Werner. »Pri tem nam je lahko pomagal le mrežni partner Linde MH Ernst Müller Fördertechnik

Avtomatizacija v papirni industriji
Avtomatizacija, blagovna znamka: Preprosto

Ideja strokovnjakov podjetja Linde o dveh avtonomnih visokodvižnih viličarjih Linde L-MATIC je bila vodstvu takoj všeč, še posebej zato, ker so se ovire, ki so se prej zdele nepremostljive, dobesedno razblinile. Tehnologija hkratne lokalizacije in kartiranja (SLAM) namreč omogoča, da se viličarja samodejno orientirata v prostoru in za to potrebujeta le nekaj referenčnih točk, ki jih je mogoče zlahka prilagoditi v digitalnem sistemu za kartiranje. »Točno to smo iskali,« se spominja Daniel Werner. Dodatna prednost je bila, da viličarji Linde L-MATIC delujejo brez ploščadi in lahko palete prevzamejo neposredno s tal. To so bili močni argumenti, ki so vodstvo podjetja Franz Veit spodbudili k sodelovanju s podjetjem Ernst Müller.

Tako brezhibno je v praksi

Oba viličarja Linde L-MATIC zdaj opravljata svoje delo v Hirschaidu, kot da sta tam že od nekdaj. En viličar je odgovoren izključno za praznjenje proizvodnih strojev. Upravljavec postavi paleto z gotovimi izdelki na vnaprej določeno prevzemno mesto in s pritiskom gumba pokliče avtonomni viličar Linde. Viličar prevzame palete, težke do 1000 kg, ki jih varno mimo vseh ovir prepelje v sosednji del hale do transporterja ovijalnega stroja. Ko je blago ovito v folijo, ga na izhodni točki prevzame drugi viličar Linde L-MATIC. Ta paleto odpelje do nekaj metrov oddaljene točke prevzema, kjer jo prevzamejo naši zaposleni, ki blago hitro spravijo v kvadrant, določen za to naročilo.

Linde L-MATIC transportira tovore do 1000 kilogramov.
Linde L-MATIC samodejno prepozna prosta mesta na točki prevzema in jih ustrezno zapolni.
L-MATIC Linde se zanesljivo in brez težav znajde tudi v spremenjenih proizvodnih in skladiščnih okoljih.
Linde L-MATIC transportira tovore do 1000 kilogramov.
Linde L-MATIC samodejno prepozna prosta mesta na točki prevzema in jih ustrezno zapolni.
L-MATIC Linde se zanesljivo in brez težav znajde tudi v spremenjenih proizvodnih in skladiščnih okoljih.

Vključno z delitvijo dela

Dodaten razlog, zakaj interakcija med človekom in strojem pri podjetju Franz Veit deluje tako dobro, je, da tehnologija viličarja Linde L-MATIC samodejno prepozna mesta na točki prevzema, ki so trenutno prosta, in jih ustrezno zapolni. Zanimiva podrobnost: vsak dan ob polnoči viličarja Linde L-MATIC zamenjata svoji vlogi. Daniel Werner: »Ker sta delovni poti zelo različni, na ta način enakomerno obremenimo oba viličarja.« Polnjenje litij-ionskih baterij je prav tako priročno: ko raven napolnjenosti baterije pade pod določeno mejo, se visokodvižni viličarji samodejno odpeljejo do polnilne postaje.

Tehnologija Linde obvladuje kaos

Če opazujemo neutrudno dvojico L-MATIC v Hirschaidu, hitro ugotovimo, da ju nič ne zmoti. To potrdi tudi prokurist Daniel Werner: »Viličarja delujeta že od novembra 2021. Idealno bi bilo, če bi imel kamero s časovnim zamikom, da bi vam lahko pokazal, kolikokrat se je naše proizvodno in skladiščno okolje spremenilo od začetka projekta. Kar je danes tukaj, je jutri tam – stroj A se preseli na lokacijo B in tako naprej. Za viličarja Linde L-MATIC to nikoli ni bila velika težava, do zdaj sta vedno brez težav našla svojo pot.«

Zmogljivost viličarjev Linde je presegla vsa moja pričakovanja.

Daniel Werner, prokurist podjetja Franz Veit

Odprema proizvodnje na rekordni ravni

Tisto, kar res navdušuje, pa je rezultat projekta avtomatizacije. Zagotovljena zmogljivost je trenutno presežena za skoraj 50 %. »Trenutni rekord v številu palet, ki sta jih viličarja odpremila iz proizvodnje, je 298 palet v 24 urah,« se veseli Daniel Werner. Zato ni čudno, da strokovnjaki za papir že razmišljajo o razširitvi avtomatizacije na druge korake postopka – na primer tako, da bi proizvodni stroji lahko sami poklicali viličarje Linde L-MATIC. »Želimo biti konstruktivni. Dejstvo je, da so zaposleni avtomatizacijo zelo dobro sprejeli, saj smo jim že na začetku pokazali, da jim stroji ne bodo vzeli delovnega mesta. Ravno nasprotno. Omogočajo jim, da se osredotočijo na pomembnejše stvari,« poudari izvršni direktor Christoph Ettel in nadaljuje: »Rekel bi, da se s tako porazdelitvijo vlog vsi strinjamo.«

Prokurist Daniel Werner in izvršni direktor Christoph Ettel pri podjetju Franz Veit

Opozorilni trakovi Franz Veit GmbH je vodilni evropski proizvajalec zvitkov za blagajniške račune in potrdila o vračilu steklenic in plastenk, aerosolov pisanih trakov, konfetov ter drugih izdelkov iz papirja in folije. Podjetje, katerega korenine segajo v leto 1906, ima danes približno 190 zaposlenih. Proizvodni obrat v mestu Hirschaid pri Bambergu, zgrajen leta 2006, je najsodobnejša tovrstna tovarna na svetu in s površino 36.000 kvadratnih metrov tudi največja. Pri intralogistiki se strokovnjak za papir že dolgo zanaša na tehnologijo in strokovno znanje podjetja Linde Material Handling. Za storitve in podporo skrbi mrežni partner Linde MH podjetje Ernst Müller Fördertechnik.